ایجاد سه پایگاه نوآوری جهش تولید زراعی در آذربایجان شرقی
ایجاد سه پایگاه نوآوری جهش تولید زراعی در آذربایجان شرقی
آرمان تبریز: معاون پژوهش موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، از ایجاد سه پایگاه نوآوری و پنج مزرعه مشارکتی در آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش آرمان تبریز، جعفر زاده اظهار کرد: پایگاه‌های نوآوری، با هدف انتقال یافته‌های تحقیقاتی در سال زراعی کنونی و در راستای تحقق شعار سال “جهش تولید با مشارکت مردم ” در شهرستان‌های مراغه، اهر و کلیبر ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: همچنین به منظور ترویج ارقام معرفی شده این موسسه به کشاورزان در مناطق مختلف استان ۵ مزرعه مشارکتی در شهرستان‌های مراغه، اهر، میانه، هشترود و چارایماق اجرا شده است.

به گفته معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات دیم، این مزارع با همکاری مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها از طریق به‌کارگیری بسته‌های دانش‌بنیان در راستای بالفعل سازی پتانسیل عملکرد محصولات زراعی دیم استان، برنامه‌ریزی و انجام شده است.

جعفرزاده تاکید کرد: بررسی عملکرد ارقام و لاین‌های در دست معرفی موسسه و افزایش ضریب نفوذ ارقام و اعمال مسائل به زراعی با مشارکت بهره‌برداران از مهم‌ترین دلایل اجرای پایگاه‌ها و مزارع الگویی بوده است.

وی افزود: در این پایگاه‌ها دستورالعمل‌های فنی موسسه با همکاری محققین، کارشناسان و بهره‌برداران بخش اجرا شده است.

وی در ادامه گفت: هدف‌گذاری این طرح‌ها، انتقال فناوری‌های جدید در راستای محصولات زراعی جایگزین (نخود، عدس، گلرنگ، کاملینا، گیاهان علوفه‌ای) به‌منظور کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری از نهاده‌ها و بارش سبز در راستای الگوی کشت در دیمزار‌ها متمرکز است.

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت شهرستان مراغه در ۲۱ استان دیم خیز کشور، فعالیت تحقیقاتی دارد و ارقام سازگار و پرمحصول جدید معرفی می‌کند.