فواید ۳۰ دقیقه پیاده روی در روز
فواید ۳۰ دقیقه پیاده روی در روز
آرمان تبریز: انجام روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی می‌تواند اثراتی در درمان بیماری‌ها، افزایش توان جسمانی، چربی سوزی، حرکات اصلاحی و رفع آسیب‌های بدنی برای افراد داشته باشد.

به گزارش آرمان تبریز، کارشناسان می‌گویند: پیاده روی منظم و اصولی می‌تواند به لحاظ سلامت جسمانی، روحی و روانی روی زندگی افراد تاثیرات مثبت زیادی برجای بگذارد.
انجام روازنه نیم ساعت پیاده روی می‌تواند به تقویت قلب وعرق، کاهش وزن، تنظیم فشار خون، کاهش اثرات جانبی داروهای شیمی درمانی، کنترل قند خون، درمان دیابت نوع دو، کاهش احتمال ابتلاء بانوان به سرطان سینه، بهبود عملکرد مغز و افزایش سطح یادگیری افراد کمک کند.
عده‌ای از مردم صبح زود را برای انجام پیاده روی انتخاب می‌کنند که هرچند می‌تواند زمان مناسبی برای انجام این ورزش باشد و شادی و نشاط طول روز را بدنبال بیاورد، اما رعایت نکردن برخی از نکات اصولی باعث می‌شود تا ورزشکاران نتیجه چندانی از انجام این ورزش در نوبت صبح نگیرند.
متاسفانه اشتباه رایجی که بین اکثر افرادی که صبح‌ها را برای انجام پیاده روی انتخاب می‌کنند وجود دارد، این است که پیاده روی را قبل از خوردن صبحانه انجام می‌دهند، درحالی که باید نیم ساعت بعد از خوردن صبحانه باشد.
به گفته کارشناسان فرد زمانی که از خواب بیدار می‌شود، مدت زمانی را نیاز دارد تا دم و بازدم بدنش به وضعیت مطلوبی برسد، با این حال بهتر است پیاده روی به نیم ساعت بعد از خوردن صبحانه موکول شود و پس از بازگشت از پیاده روی هم یک تغذیه مختصر میل کنند.
هرچند عده‌ای بنا به عادت در هنگام ظهر پیاده روی می‌کنند، اما با توجه به نزدیکی این زمان به وعده ناهار توصیه می‌شود پیاده روی خود را به ساعت ۴ تا ۸ عصر موکول کنند.
بهترین زمان برای پیاده روی در هنگام شب ساعت ۸ تا ۹ شب و با فاصله یک ساعته با شام است، البته نباید این ورزش را قبل از خواب انجام داد، چراکه باعث اختلال در خواب می‌شود.
البته هرکسی باتوجه به شناختی که از ساعت بدن خود دارد، می‌تواند زمانی را برای انجام پیاده روی انتخاب کند، اما مهم اصول و نکاتی است که باید رعایت کرد.
توصیه می‌شود افراد مبتدی پیاده روی را از روی سطح صاف، سه تا پنج جلسه در هفته و هر جلسه به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه شروع کنند و هر هفته هم پنج دقیقه به مدت زمان پیاده روی آن‌ها اضافه شود.
همچنین حالت بدن به هنگام پیاده روی باید کاملا عادی و بدون قوز و خم شدن باشد. آرنج فرد نیز باید به حالت زوایه ۹۰ درجه خم شود و حین حرکت مانند پاندول ساعت عقب و جلو برود.
هنگامی که فرد به مدت زمان ۴۵ دقیقه پیاده روی در طول یک جلسه رسید، کم کم به سمت حرفه ای‌تر شدن در این ورزش پیش می‌رود، بنابراین باید اصول را دقیق‌تر رعایت و خود را برای پیاده روی روی سطح شیب دار آماده کند.
پوشیدن کفش‌های غیرورزشی و مجلسی برای پیاده روی به مرور آسیب دیدگی مچ پا، زانو و مهره‌های کمر را هم بدنبال دارد.
همچنین بهتر است تنها زمانی از تردمیل برای انجام پیاده روی استفاده شود که شرایط جوی مساعد نباشد، درغیر اینصورت حتما در فضای آزاد این ورزش انجام شود.