جلسه کمیته سلامت نظام اداری و صیانت از حقوق شهروندی سازمان با محوریت مدیریت امور اراضی برگزار شد
جلسه کمیته سلامت نظام اداری و صیانت از حقوق شهروندی سازمان با محوریت مدیریت امور اراضی برگزار شد
آرمان تبریز-معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: شفافیت، آموزش و پایش مستمر لازمه افزایش سلامت اداری است.

به گزارش خبرنگار ما در تبریز، شهرام شفیعی در جلسه کمیته سلامت نظام اداری و صیانت از حقوق شهروندی سازمان ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش، لازمه افزایش سلامت اداری را شفافیت،آموزش و پایش مستمر عنوان کرد .

وی فعالیت در برخی مشاغل و پست ها را حساس توصیف کرد و گفت: برخی مشاغل سازمانی به صورت مدام در معرض تهمت و افترا قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه پیشفرض ما در قضاوت راجع به دیگران، پاکدستی آنهاست با وجود اینکه بروز برخی تخلفات غیرقابل انکار و گذشت است گفت: اولویت کاری که در زمینه افزایش سلامت اداری باید انجام گیرد شفافیت است که لازمه این امر اطلاع رسانی و اگاهی دادن به مراجعین است تا از مراحل و زمان بری خدماتی که بابت آن به یک اداره دولتی مراجعه نموده اند آگاهی داشته باشند.

شفیعی طولانی شدن زمان بررسی پرونده را یکی از مشکلات اصلی مراجعین دانسته و گفت: متاسفانه میانگین زمانی بررسی پرونده ها زیاد بوده ، به عنوان مثال در یک پرونده امور اراضی مدت زمان بررسی پرونده از زمان انجام استعلام تا تاریخ تغییر کاربری چند ماه طول می کشد که این مدت زمان طولانی زمینه را برای ایجاد فساد فراهم می نماید.

وی ادامه داد: باید کارشناسان را موظف نماییم تا در یک بازه زمانی معقول و مناسب پرونده ها را بررسی نموده و پاسخ دهند و با تهیه فلوچارتهای مناسب همه فرایندهای انجام شده در اداره امور اراضی را به اطلاع مراجعین برسانیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی استان، برنامه های آموزشی و توانمندسازی نیروی انسانی را یکی دیگر از اقدامات موثر در بالا بردن سلامت اداری و کاهش تخلفات دانسته و اظهار داشت: آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی در اولویت این معاونت قرار دارد و خوشبختانه هیچ محدودیتی در اجرای برنامه های آموزشی برای آگاه سازی نیروی انسانی نداریم.

وی لزوم رصد و پایش مستمر در زمینه صدور مجوزهای صادره خصوصا در شهرستانهای استان را ضروری دانسته و گفت: در این خصوص اکیپ های رصد و پایش تشکیل شده و بصورت  مستمر و تصادفی، مجوزهای صادره را بررسی خواهند نمود.

شفیعی همچنین تغییرات دوره ای در اکیپ های گشتی را نیز اقدامی مثبت و موثر در کاهش تخلفات اداری عنوان کرد و گفت: وظیفه ذاتی سازمان امور اراضی جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی است و در این خصوص باید به صورتی عمل شود که امکان فساد نیز کمتر ایجاد شود.

وی راستی آزمایی، نظارت مستمر و دقیق، راه اندازی برنامه سنجش از دور، میزان رضایت ارباب رجوع و راه اندازی سامانه های هوشمند را از جمله اقداماتی مطرح کرد که می توانند در زمینه کاهش تخلفات اداری و پیشگیری از وقوع فساد موثر باشند .

شفیعی همچنین ادامه داد: در مواردی که خلاء قانونی وجود دارد نیز می توانیم با همفکری و تعامل با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی استان در جهت رفع مشکلات قانونی اقدام نماییم.

وی در پایان خواستار ارائه راهکارها و پیشنهادات در خصوص نحوه بالا بردن سلامت اداری و کاهش فساد شد تا در آینده ای نزدیک یک برنامه جامع در این زمینه تدوین گردد.