فریدالله ادیب آیین؛از پیشگامان هنرمدرن معاصر افغانستان
فریدالله ادیب آیین؛از پیشگامان هنرمدرن معاصر افغانستان

آرمان تبریز-فریدالله ادیب آیین (زاده ۱۶ آبان ۱۳۴۴ در شهر باستانی هرات) اهل افغانستان، ساکن ایران مهندس، مخترع، کارآفرین، پژوهشگر، محقق، مجموعه دار و هنرمند نقاش که آثارش را با رنگ و بوم و الهام از طبیعت و موسیقی خلق می کند و سال های کودکی را در شهرهای هرات، غزنی وکابل گذراند. سال ۱۳۵۸ […]

آرمان تبریز-فریدالله ادیب آیین (زاده ۱۶ آبان ۱۳۴۴ در شهر باستانی هرات) اهل افغانستان، ساکن ایران مهندس، مخترع، کارآفرین، پژوهشگر، محقق، مجموعه دار و هنرمند نقاش که آثارش را با رنگ و بوم و الهام از طبیعت و موسیقی خلق می کند و سال های کودکی را در شهرهای هرات، غزنی وکابل گذراند. سال ۱۳۵۸ به ایران شهر مشهد مهاجرت کرد و در سن ۲۰ سالگی در همین شهر برای اولین بار در زمینه نقاشی رنگ روغن دست به تجربه زد کارهای ادیب آیین نشان دهنده قدرت خلاقانه ترکیب هنری و قدرت دیداری اوست.

اگرچه نقاشی های ادیب آیین معمولا در مقیاس های بزرگ می باشند، اما همواره بیان کننده قدرت بالای هنر او با جزئیات بسیار دقیق می باشد. برخی از کارهای پست مدرن او از زمان جنگ و سرکوب از کشور اصلی اش افغانستان الهام می گیرند و درد و رنج مردم خود را به تصویر می کشد از لحاظ تکنیکی،کارهای او در برخی اوقات بسیار سنتی و برخی اوقات بسیار خلاقانه و اصیل می باشند با مشاهده آثار ادیب آیین آنچه بیش از همه جلب توجه می کند، آرامش درونی نقاش است که در لابه لای فرم ها و رنگ هایی که القای فضای انتزاعی می کنند به چشم می آید.
شناخت عمیق فریدالله ادیب آیین از نور، سایه و کاربرد زیبا و به جای آن در آثارش و تاثیر درست او از نقاشی و تلفیق آن با تجربه شخصی و انتخاب رنگ های پخته و شفاف بازگشت های گاه و بی گاه او به طبیعت، استفاده نور و شخصی از خطوط و تنوع طلبی از مشخصه های آثار فرید الله ادیب آیین است فریدالله ادیب آیین، یکی از برجسته ترین هنرمندان افغانستان میباشد.

 آغاز زندگی هنری

فریدالله ادیب آیین که از سال ۱۳۵۸ در کشور ایران مهاجرت کرده بود بعد چند سالی که در افغانستان جنگ های داخلی به اوج رسیده بود عمویش استاد نصرالله سروری هنرمند نقاش مشهور افغانستان را ترک کرد و به ایران مهاجرت کرد فریدالله ادیب آیین از عمویش خواست به او آموزش هنر نقاشی را فراگیرد عمویش نصرالله سروری بسیار احراز خرسندی نمود اولین پیوند علاقه مندی شدید استاد و شاگرد بسیار مقاوم رقم خورد و فریدالله ادیب آیین به هنر نقاشی بصورت جدی روی آورد و آموزش هنر نقاشی را نزد عمویش نصرالله سروری نقاش برجسته افغانستان آموخت در ابتدا ناتورالیسم (طبیعت گرایی) رئالیسم (واقع گرایی) را تجربه کرده است.
در همان ایام نیز آثار نقاشی خلق شده عمو اش را خریداری میکرد و هیچ اثری را نبود که بدست فرد ثالث برسد و این روند سالیان متمادی ادامه داشت فریدالله ادیب آیین در دوران جوانی به آموزه های هنر نقاشی نزد عمویش نصرالله سروری ادامه میداد از آنجایکه نصرالله سروری حائز القاب و مدال‌های مهم هنری نائل شده بود که می‌توان از عنوان «لقب هنرمند پیشتاز مردمی در کابل»، «برنده جایزه بهزاد سبک ریالیسیزم» و «ویسوا میترا یا رمان عشق در هنر» اشاره کرد. همچنین وی ۱۴ بار در میان نقاشان در سطح افغانستان حائز مقام اول شده بود و در نقاشی صاحب سبک و تکنیک خاص بود و در آثارش بیشتر بناهای باستانی و زندگی مردم افغانستان را به تصویر می کشید و علاقه قلبی خود را به میهن از این طریق نشان میداد. و در همان ایام فریدالله ادیب آیین سبک های رئالیست، کلاسیک، مدرن را از نصرالله سروری بیشتر آموخت.

تاثیرات خلق آثار نقاشی در زندگی او

فریدالله ادیب آیین در طول همین چهار دهه سالیان متمادی بعداز سبک رئال سبک آبستره (انتزاعی) ، اکسپرسیونیست انتزاعی (هیجان نمایی انتزاعی) را دنبال کرده است.
روندی را که ادیب آیین طی کرده است متاثر از پشتوانه های فکری و ذهنی در مطالعه رویداد های مختلفی که در زندگی تحقیق در پژوهش هنر را تجربه کرده است که هر یک مسلما تصاویر ذهنی می سازند و البته هدایت و یادگیری توسط استاد نصرالله سروری ورود به دنیای حرفه ای نقاشی از طریق به روز بودن و در عین یادگیری و جستجوی مداوم و بررسی کار و روش هنرمندان در طول تاریخ و از همه مهم تر هر چیزی را بهانه ی کار کردن دانستن می تواند مسیری درست باشد؛چون مطالعه و فعالیت در کنار هم می تواند همواره مورد استقبال قرار گیرد.
نقاشی یکی از هنرهایی است که پیشینه آن به اندازه قدمت بشریت می باشد. اما در این میان مهمترین عاملی که باعث زنده ماندن این هنر شده است وجود نقاشانی است که برای به تصویر کشیدن تمامی زوایای زندگی، طبیعت، صنعت و انسانها و… از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.

اختراعات و تحقیات

فریدالله ادیب آیین به پژوهش های مختلف بین سال های (۱۳۶۲ تا ۱۳۷۰) موفق به چهار اختراع گردید. ساخت سه دستگاه متفاوت دوربین عکس برداری و چاپ بدون دست داشتن شخص بصورت سیاه سفید و اتومات آن و رنگی تمام اتومات را آغاز کرد سپس ثبت شد. فریدالله ادیب آیین بعد از تحقیقات علمی و عملی بعد از هیجده ماه در تاریخ ۱۶ /۲/۱۳۷۰ موفق شد اختراع دستگاه جوش پلاستیک به پارچه را به مدت بیست سال بنام خود به شماره ۲۳۳۷۰ ثبت کند. ادیب آیین با تحقیقات و مطالعات دقیق طی هیجده ماه توانست با طراحی نو و کامل دستگاه جدیدی اختراع کند که جوش سرد پلاستیک به پارچه را بطور تمام اتوماتیک و نیم اتوماتیک در فرکانس بالا دهد.

تجارب و مهارتهای مهندسی و پژوهش های فریدالله ادیب آیین

فریدالله ادیب آیین در سالهای ۱۳۷۲ پژوهش های علمی و تخصصی خود را در طراحی و ساخت سیستم رادیویی مخابراتی تلفن از راه دوررا و سیستم های اف ایکس و مبدل تلفن همراه به تلفن ثابت را شروع کرد و سپس موفق به ساخت دستگاه اف ایکس و مبدل تلفن همرا به ثابت شد کار برد این دو سیستم برای مکان هایکه عدم و یا محروم از ارتباطات تلفن بودند از طریق شرکت های مخابرات خدمات و سرویس میداد.

کار آفرینی های فریدالله ادیب آیین 

دستگاه پرس و جوش: فریدالله ادیب آیین بعد از ثبت اختراع دستگاه جوش و پرس پلاستیک به پارچه توسط امواج رادیویی که ساخته بود گروهی را برای تولید انوع محسولات پرس ایجاد نمود و سالیان متمادی تولید می نمود مانند مرتبط به سراجی و وسایل صندلی اتاق های خودرو های مختلف و رو زینی موتور سکلیت و….

دستگاه عکاسی و چاپ: فریدالله ادیب آیین بعد از ثبت دستگاه دوربین عکس برداری و چاپ به روی کاغذ بدون دخالت دست در زمان پنج دقیقه شروع شروع به ساخت چدنیدن دستگاه نمود که این دستگاه ها در فروشگاه های زنجیره ایران سالیان متمادی تولیدات عکاسی پرسنلی را فراهم مینمود و با اشتغال کار در فروشگاه های زنجیره میشد.

دستگاه اف ایکس: فریدالله ادیب آیین بعد از ساخت و تولید سیستم های اف ایکس برای روستا ها گروهی ایجاد نموده بود که جهت نصب و خدمات ارتباطات تلفن از راه دور را فراهم میساخت و سالیان زیاد این گروه به شغل کسب و کار برای نصب و راه اندازی و خدمات پس از فروش ارایه می نمودند.

دستگاه مبدل تلفن موبایل به تلفن ثابت: فریدالله ادیب آیین میگوید بعد از اینکه موفق به ساخت دستگاه مخابراتی مبدل موبایل شدم توسط شرکت ایرانی طی شش سال تولید مبدل تلفن موبایل را به هشت استان مخابرات ایران در مناقصات برنده شدیم و بالغ بر پنج هزار مبدل توسط یکصد نیرو طی شش سال تولید و خدمات داده ایم این در حالی بود که اولین پدیده جدید بود مبدل تلفن همراه که برای شرکت های مخابراتی ایران ارایه داده می شد را رغم میزد.

 سوابق تحصیلی

دکترا (PHD) مهندسی برق گرایش الکترونیک از دانشگاه علوم و تحقیقات اوراسیا گرجستان

دکترا (PHD) پژوهس هنر گرایش پژوهش هنر از موسسه آموزش و توسعه موریس (MITD) گرجستان

کارشناسی ارشد هنرهای تجسمی گرایش نقاشی از موسسه آموزش و توسعه موریس (MITD) گرجستان

دوره فوق دکترا مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت کسب و کار (Post DBA)

دوره دکترا مدیریت کسب و کار گرایش مدیریت هنر DBA))

دوره کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار گرایش مدیریت هنر (MBA)

دوره دکترا مدیریت کسب و کار با گرایش مدیریت گردشگری (DBA)

دوره کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار با گرایش مدیریت گردشگری (MBA)

از دانشگاه بین المللی ابن سینا گرجستان

Management Doctorate Of Business (Post DBA)

Art Management Doctorate Of Business Administration (DBA)

Art Management Master of Business Administration (MBA)

Tourism Management Doctorate Of Business Administration (DBA)

Tourism management Master of Business Administration (MBA)

نمایشگاه ها

۱- نمایشگاه انفرادی مجتمع فرهنگی هنری دارالفنون توس در سال ۱۳۷۲ مشهد

۲- نمایشگاه انفرادی بین المللی مشهد مخصوص اتباع خارجی در سال ۱۳۷۶ مشهد

۳- نمایشگاه گروهی بین المللی کمسیون ملی یونسکو ایران سال ۱۳۹۹ تهران

اخذ القاب ها

۱- گواهی ثبت اختراح

۲- اخذ تقدیر نامه دارلفنون طوس

۳- اخذ پروانه مجموعه داری از طرف وزارت میراث فرهنگی وگردشگری و صنایع دستی

۴- اخذ تقدیر نامه ایکوم از طرف وزارت میراث فرهنگی وگردشگری و صنایع دستی به لحاظ حفظ اشیائ فرهنگی تاریخی

رسانه ها

انتشار در روزنامه کیهان

انتشار در روزنامه اطلاعات

انتشار در روزنامه جمهوری اسلامی

انتشار در روزنامه رسالت

انتشار در روزنامه تهران تایمز

انتشار در رسانه ها

نویسنده: محمد بویری