فاز سوم خط یک قطار شهری، از افتتاح تا توسعه ایستگاه‌ها
فاز سوم خط یک قطار شهری، از افتتاح تا توسعه ایستگاه‌ها
  آرمان تبریز-کمتر از یک سال پیش بود که چندین پروژه مهم شهری به دست محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، افتتاح و به بهره برداری رسید. فاز سوم و نهایی خط یک قطار شهری تبریز نیز یکی از پروژه‌هایی بود که سال گذشته به بهره‌برداری رسید تا قطار شهری تبریز تمام مسیر خط یک را از ایستگاه ائل‌گلی تا پایانه لاله و ایستگاه نور حرکت کند.
 آرمان تبریز-کمتر از یک سال پیش بود که چندین پروژه مهم شهری به دست محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، افتتاح و به بهره برداری رسید. فاز سوم و نهایی خط یک قطار شهری تبریز نیز یکی از پروژه‌هایی بود که سال گذشته به بهره‌برداری رسید تا قطار شهری تبریز تمام مسیر خط یک را از ایستگاه ائل‌گلی تا پایانه لاله و ایستگاه نور حرکت کند.

شهریار تبریز: توسعه حمل و نقل ریلی درون‌شهری یکی از اولویت‌های مدیریت شهری در کلانشهرها است که در راستای کاهش هزینه سفرهای درون‌شهری، کاهش ترافیک، آلودگی هوا و بهره‌گیری از سیستم‌های نوین حمل و نقل در  عصر حاضر صورت می گیرد.

تعامل مسئولان شهری و استانی در اجرای پروژه‌های کلان

مدیریت شهری تبریز نیز در راستای توسعه حمل و نقل ریلی درون‌شهری و توجه  به نیاز و مطالبه عمومی شهروندان، در سه سال اخیر توجه ویژه‌ای به پروژه قطار شهری تبریز داشته است، به طوری که در این سه سال به اندازه ۱۰ سال گذشته، ۲۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه قطار شهری تبریز تعلق یافته است.

فاز نهایی و سوم خط یک قطار شهری تبریز، سال گذشته همزمان با سفر  محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، به افتتاح رسید؛ به طوری که قطار شهری تبریز در خط یک از ائل‌گلی تا ایستگاه شانزدهم یعنی ایستگاه لاله، مسافرگیری داشته است. به عبارتی دیگر، سال گذشته تنها ریل‌گذاری و حرکت قطار تا پایانه بزرگ لاله به بهره‌برداری رسیده است و ایستگاه‌های بین راهی آن باقی مانده بود که امسال با تکمیل و تجهیز ۴ ایستگاه میدان قطب، میدان امام حسین(ع)، شهید باکری و ایستگاه نور، خط یک قطار شهری تبریز در فاز سوم نیز همانند فاز اول آن، ایستگاه‌های فعالی خواهد داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در این باره می گوید: در راستای سیاست گذاری شهرداری و شورای اسلامی شهر برای بهره برداری از خطوط مختلف مترو، چهار ایستگاه از خط ۱ قطار شهری شامل ایستگاه سالار ملی ، ایستگاه امام حسین (ع) ، ایستگاه شهید باکری و ایستگاه نور آماده بهره برداری است.

شهرام دبیری ادامه می‌دهد: برای این چهار ایستگاه ۴۷۴۰ میلیارد ریال هزینه ریالی و ۸/۴۰۰ میلیون یورو اعتبار ارزی هزینه شده است که با افتتاح آنها تمامی ایستگاه های خط ۱ تقریبا آماده شده و ایستگاه های باقی مانده نیز تا پایان این دوره مدیریت شهری افتتاح خواهد شد.

او در خصوص احداث سایر خطوط قطار شهری تبریز اضافه می‌کند: ما از شهردار و مدیرعامل محترم سازمان قطار شهری یک برنامه و طرح جامع برای خطوط مختلف مترو خواسته ایم؛ چرا که این پروژه بزرگ، بسیار پرهزینه است و احداث یک کیلومتر از آن نزدیک ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.
افتتاح ۴ ایستگاه به دست رئیس جمهور

با افتتاح این چهار ایستگاه در فاز سوم خط ۱ قطار شهری تبریز، تقریبا تمامی ۱۸ ایستگاه‌ خط ۱ در دسترس و قابل استفاده برای عموم شهروندان است که از این تعداد تنها یک ایستگاه باقی مانده است.

شهردار تبریز در این باره می‌گوید: ۲۷ آذر پروژه های شهرداری چهار شهر مشهد، تهران، تبریز و نوشهر توسط رئیس جمهور افتتاح خواهد شد که در تهران یک ایستگاه مترو، در مشهد یک پارکینگ و در تبریز چهار ایستگاه مترو که در حال تکمیل و آماده سازی است، افتتاح می شود.

ایرج شهین باهر ادامه می‌دهد: به رغم مشکلات اقتصادی، بدهی های بانکی و مشکلات اداری به لطف خدا در شورای پنجم کارهای خوبی در حوزه مترو انجام شده است؛ به طوری که پیش از این، در فاز ۲ خط ۱ مترو صرفا دو ایستگاه افتتاح شده بود اما در دوره مدیریت و شورای پنجم، ما همه ایستگاه های فاز ۲ و فاز ۳ را نیز راه اندازی کردیم.

او اضافه می کند: از ایستگاه های باقی مانده، دو ایستگاه در سوم خرداد ۱۴۰۰  و یک ایستگاه باقی مانده از کل خط ۱ را نیز تا پایان شهریور ۱۴۰۰ آماده افتتاح  خواهد شد تا کل خط ۱ آماده بهره برداری شود.

سال گذشته مسیر فاز سوم افتتاح شد نه ایستگاه‌های آن!

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز با اشاره به افتتاح ۴ ایستگاه جدید متروی تبریز می گوید: ایستگاه سردار ملی در خیابان امام خمینی (ره) از جمله ایستگاه هایی است که  با ۱۰ هزار متر مربع زیربنا آماده بهره برداری شد و برای تامین هزینه های ساختمانی، تملک و خرید تجهیزات  این ایستگاه ۱۵۰۰ میلیارد ریال، اعتبار ریالی و ۲/۳۰۰ میلیون یورو، اعتبار ارزی تزریق شده است.

مصطفی مولوی ادامه می دهد: همچنین ایستگاه امام حسین (ع) با ۷۵۰۰ مترمربع زیربنا در ضلع شمال شرقی میدان امام حسین (ع) واقع شده و با ۱۱۷۰ میلیارد هزینه ریالی و ۲/۱۰۰ میلیون یورو، اعتبار ارزی آماده افتتاح و بهره برداری است.

به گفته مولوی، ایستگاه شهید باکری هم با ۷۰۰۰ مترمربع زیربنا، با صرف اعتبار ۱۲۵۰ میلیارد ریالی و ۲/۱۰۰  میلیون یورو، اعتبار ارزی یکی دیگر از این ایستگاه ها به شمار می رود.

او همچنین می گوید: ایستگاه نور هم آخرین ایستگاه خط یک قطارشهری تبریز در غربی‌ترین نقطه شهر در منطقه لاله واقع شده و به دپوی غربی خط یک متصل است و برای این ایستگاه هم با ۵۵۰۰ مترمربع زیربنا ۸۲۰ میلیارد ریال، اعتبار ریالی و ۱/۹۰۰ میلیون یورو، اعتبار ارزی هزینه شده است.

مولوی با بیان اینکه این ایستگاه ها شامل یک ایستگاه از فاز دوم خط یک و سه ایستگاه هم از فاز سوم خط یک است، یادآوری می کند: با این حال، سه ایستگاه دیگر از مجموع ایستگاه های خط یک قطار شهری باقی می ماند که تلاش می کنیم آن ها نیز نیمه اول سال آینده تکمیل و افتتاح شوند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز ادامه می دهد: بهمن ماه ۹۸ فاز سوم خط یک قطار شهری تبریز با حضور رئیس دفتر محترم ریاست جمهوری افتتاح شد که شامل ایستگاه میدان کهن و نیز ادامه خط یک تا پایان آن، به جز ایستگاه های واقع در مسیر بود.

۴ ایستگاه آماده افتتاح قطار شهری تبریز

ایستگاه شماره ۹ سالار ملی: ایستگاه میدان قطب واقع در خط ۱ متروی تبریز در محل میدان قطب تبریز با ۳۹۴۱ مترمربع مساحت و زیر خیابان امام خمینی (ره) قرار دارد.

تراز بلیط‌فروشی به عرض ۲۵ متر و به طول ۱۰۰ متر بوده که شامل فضاهای اتاق فروش بلیط، حسابداری، رئیس ایستگاه، اتاق سرور، اتاق اطفای حریق، مخابرات، کمک‌های اولیه، اتاق پلیس، رختکن پرسنل، توزیع برق، اتاق‌های هواساز، اتاق باطری است.

مبلغ کل اجرای پروژه شامل هزینه های ساختمانی، تملک و تجهیزاتی ۱۲۵۰ میلیارد ریال و ۱/۲  میلیون یورو می باشد. این ایستگاه دارای ۴ دستگاه آسانسور و ۱۲ دستگاه پله برقی است.

ایستگاه شماره ۱۶ میدان امام حسین(ع) : ایستگاه امام حسین(ع) واقع در خط یک قطار شهری تبریز، با ۷۵۰۰ مترمربع مساحت در ضلع شمال شرقی میدان امام حسین(ع) قرار دارد.

عمق این ایستگاه حدود ۱۸ متر است و به منظور استفاده کلیه شهروندان به ویژه افراد کم‌توان و ناتوان از حمل و نقل عمومی تلاش شده است تا کلیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز شامل ۴ دستگاه آسانسور، ۸ دستگاه پله‌برقی، رمپ‌های افراد کم‌توان و مسیر ویژه تردد روشندلان فراهم باشد.

ایستگاه امام حسین داراری ۲ ورودی شامل ورودی جنوبی و ورودی شمالی بوده و جمع کل هزینه‌کرد ساختمانی، تجهیزاتی و تملک ۱۵۰۰ میلیارد ریال و ۲/۳ میلیون یورو  است.

ایستگاه شماره ۱۷ شهید باکری: پروژه ایستگاه شهید باکری در زمینی دایره ای شکل وسط میدان شهید باکری به قطر ۹۱ متر به مساحت ۷۰۰۰ مترمربع عرصه در ۲ طبقه) تراز سکوی طبقه بلیط فروشی احداث شده است.

کل مساحت زیربنای ایستگاه با احتساب گالری های دسترسی حدودا ۱۱۱۰۰ مترمربع و محوطه آن ۴۰۰۰ متر مربع است. در هر ورودی ۲ دستگاه پله برقی تعبیه شده و یک پله ثابت به علاوه یک دستگاه آسانسور حمل معلولین منظور شده است. مبلغ کل اجرای پروژه شامل هزینه‌های ساختمانی، تملک و تجهیزاتی ۱۲۵۰ میلیارد ریال و ۲/۱ میلیون یورو است.

ایستگاه شماره ۱۸ نور: ایستگاه نور( ۱۸) آخرین ایستگاه خط یک قطارشهری تبریز در غربی‌ترین نقطه شهر و در منطقه لاله واقع شده و به دپوی غربی خط یک متصل است. طول ایستگاه ۱۰۰ متر و عرض آن در سازه اصلی ۳۳ متر دارای دو رشته پله خروجی به محوطه ایستگاه ختم می‌شود.

مجموع مساحت زیربنای ایستگاه ۵۵۰۰ مترمربع بوده و ارتفاع تراز سکوهای ایستگاه از خیابان ۵.۵ متر است. اتاق‌های تجهیزاتی شامل LPS  و اتاق سیگنالینگ و مخابرات در طرفین سکو جانمایی شده و بقیه اتاق‌ها در طبقه بلیط‌فروشی پیش‌بینی شده است. این ایستگاه شامل ۴ دستگاه پله‌برقی و ۳ دستگاه آسانسور است. جمع کل هزینه‌کرد ساختمانی، تجهیزاتی و تملک این پروژه ۸۲۰ میلیارد ریال و ۱/۹ میلیون یورو است.