سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی پیشرو در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی پیشرو در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
آرمان تبریز-سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با ۱۰۰ درصد پاسخگویی به درخواست‌ها و شکایات به نسبت تعداد، به عنوان یکی از پاسخگوترین دستگاه های سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات می باشد.

آرمان تبریز-سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با ۱۰۰ درصد پاسخگویی به درخواست‌ها و شکایات به نسبت تعداد، به عنوان یکی از پاسخگوترین دستگاه های سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات می باشد.

به گزارش خبرنگار ما در تبریز،دکتر علیمراد سرافرازی رئیس مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت جهادکشاورزی با ارسال نامه ای به مهندس اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی بابت پاسخگویی ۱۰۰ درصدی به سئوالات مطرح شده در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، تقدیر کرد.

رئیس مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت جهادکشاورزی  در این نامه آورده است: احتراماً؛ به استحضار می رساند، بیستم آبان ماه سالجاری همزمان بود با دومین سالروز اتصال آن سازمان به سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، لذا شایسته است از اهتمام جنابعالی و همکاران به ویژه آقای وحید کاظم زاده نماینده تام الاختیار آن سازمان، برای پاسخگویی ۱۰۰ درصدی به تمامی سئوالات مطرح شده در سامانه مذکور که از مصادیق رعایت حقوق شهروندی است تقدیر و تشکر گردد.

امید است همچنان شاهد همراهی و همکاری آن مجموعه برای توسعه نظام ارتباطی در بخش کشاورزی باشیم.

سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مجرای قانونی ثبت درخواست اطلاعات از موسسات عمومی و خصوصی ارائه دهنده خدمات عمومی در کشور است. قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی پس از وقفه ۸ سال با تصویب سه آیین نامه اجرایی هیأت وزیران برای اجرا در نهادها و دستگاه‌ها عمومی ابلاغ شد. قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ۲۳ ماده، ۳ آیین نامه اجرایی دارد و از سال ۹۶ تاکنون ۹ شیوه نامه دیگر توسط کمیسیون مربوطه برای تسریع، تسهیل و تبیین قانون مصوب و ابلاغ شده است. در این قانون اگر از دستگاه‌ها و موسسات عمومی درخواستی شود آنها مکلفند اطلاعات خود را در حداقل زمان ممکن (حداکثر ۱۰ روز) و بدون تبعیض در دسترس مردم قرار دهند.

هر چند در قانون تأکید شده (ماده ۸) پاسخگویی به درخواست‌های شهروندان باید در سریع‌ترین زمان ممکن و حداکثر بیش از ۱۰ روز نباشد با وجود میانگین زمان پاسخگویی کلی ۴۷ روزه دستگاه‌ها ، سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با میانگین ۳  روز زمان پاسخگویی به سوالات ، درخواست‌ها و شکایات، از رکوردداران این بخش در کشور به حساب می آید.

در بخش  انتشار محتوای سامانه مذکور بیش از ۱۶۸۰۰ سند توسط موسسات عمومی منتشر شده است که ۸ درصد این مستندات (۱۳۴۵ سند) از سوی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی منتشر شده است.

بر اساس آخرین گزارش دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در حال حاضر ۱۲۲۹دستگاه و موسسه اصلی با زیرمجموعه تابعه در سامانه مذکور فعال  و به درخواست‌های مردم در این سامانه پاسخ می‌دهند.

شهروندان می‌توانند پس از ثبت نام در سامانه به نشانی https://iranfoia.ir از دستگاه مورد نظرشان درخواست اطلاعات کنند. با راه اندازی سامانه در خرداد ۹۶ تاکنون بیش از ۲۱۰۰۹ درخواست  ثبت شده که به ۸۶ درصد آنها تاکنون پاسخ داده شده است. موضوع بیشترین درخواست‌ها از سوی شهروندان شامل قوانین و مقررات، آمار و اطلاعات آماری، حقوق و مزایای مدیران ارشد، اطلاعات استخدامی، اطلاعات شهری و تقسیمات کشوری، اطلاعات قراردادهای دولتی، اطلاعات و مجوزهای دولتی، اطلاعات انتخابات، اطلاعات مالیاتی و… می‌شود.