آرمان تبریز-باسلام و احترام ، به واقع امر دو میلیون پرسنل بازنشسته و شاغل فرهنگی و ۱۴ میلیون دانش آموز در اختیار آموزش و پرورش ایران است .
همه واقفید که تربیت و آموزش یک مقوله تخصصی و سیستمی و پیوسته است باید بپذیریم که به دلایلی خارج از گفتگو خروجی این دستگاه گسترده کمتر از انتظار می باشد .
هرچند علل مختلفی در سیستم آموزش و تربیت به شکل فرایندی و…موثرند ولی مدیریت امروزه عنصر قابل توجهی با وزن بیشتر در عملکرد سیستم نقش ایفا می کند.
علی رغم پتانسیل بالای تجارب مدیریتی و تخصصی در بدنه آموزش و پرورش انتخاب وزیر از خارج سیستم برای آموزش و پرورش عقلایی و منطقی و فنی نبوده و یکی از علل نابسامانی در آموزش کشور می باشد .
انتخاب وزیر ازبیرون آموزش و پرورش مانند این است که یک معلم وزیر دفاع و یا یک روحانی وزیر کشاورزی انتخاب شود و…
پیشنهاد می نمایم ؛
همه اندیشمندان و معلمان حوزه آموزش و تربیت و نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس و احزاب فرهنگیان ایران و اساتید دانشگاهها و پژوهشگاههای آموزشی و تربیتی و …
۱. در مورد ضرورت انتخاب وزیر آموزش و پرورش از بدنه آموزشی کشور تلاش کنیم تا بدعت وزیر وارداتی به آموزش و پرورش کشور متوقف گردد.
۲. با ارائه راهکار مناسب قانونی نظام مدیریت در آموزش و پرورش را از دخالت مستقیم نمایندگان مجلس خارج کنیم ،این دخالت عملا آموزش و پرورش را بازیچه نمایندگان مجلس کرده و مانع بزرگی در انجام وظیفه قانونی مدیران خرد و کلان اموزش و پرورش و تثبیت مدیران کارامد می باشد .
۳. عدالت آموزشی خواسته همه آحاد مردم و رهبری و پرسنل شاغل و بازنشسته کشور است ،راهکارهایی پیشنهاد نمایید تا مجلس محترم بتواند
طرح عملیاتی برای تعریف استاندارد عادلانه پرسنلی و فیزیکی برای مدارس شهری و روستایی را مصوب و ابلاغ نمایدتابتوانیم آموزش طبقاتی مهلک جاری را متوقف کنیم .
تبریز :۱۷ شهریور ۹۹
جلیل شمس