آخرین جزئیات پرتاب ماهواره “ظفر”با ماهواره بر “سیمرغ”
آخرین جزئیات پرتاب ماهواره “ظفر”با ماهواره بر “سیمرغ”
آرمان تبریز-حسینی سخنگوی گروه فضائی وزارت دفاع  با تشریح فرایندآماده سازی ماهواره بر سیمرغ برای پرتاب ماهواره ظفر گفت: فرایندآماده سازی ماهواره بر سیمرغ حدود20 روز در پایگاه فضایی حضرت امام خمینی(ره) به طول انجامید.

آرمان تبریز-حسینی سخنگوی گروه فضائی وزارت دفاع  با تشریح فرایندآماده سازی ماهواره بر سیمرغ برای پرتاب ماهواره ظفر گفت: فرایندآماده سازی ماهواره بر سیمرغ حدود۲۰ روز در پایگاه فضایی حضرت امام خمینی(ره) به طول انجامید.

به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛مهندس سید احمد حسینی در ادامه این خبر افزود: امشب ساعت ۱۹ و ۱۵ دقیقه پس از پرتاب ماهواره بر سیمرغ، فرایند مرحله اول پرتاب به صورت کامل انجام شد و استارت پرواز موتورهای مرحله دوم نیز با موفقیت انجام شد و توانست حدود ۹۰ درصد مسیر را در حدود ۹ دقیقه پرواز طی نماید و برای اولین باربه ارتفاع بالای ۵۴۰ کیلومتر و سرعت حدود۶۵۰۰ متر بر ثانیه رسید؛ در حقیقت برای پرتاب کامل ۴۹۰ ثانیه زمان لازم بود که ۴۵۷ ثانیه آن انجام شد.

حسینی با تشریح دستاوردهای تحقیقاتی پرتاب این ماهواره بر افزود: بخش عمده‌ای از اهداف تحقیقاتی مد نظر پرتاب به حمدالله حاصل شده است و داد ه برداریها احصا وکلیه داده‌های لازم جمع‌آوری شده و در اختیار دانشمندان ما قرار گرفت.

وی افزود : بهینه سازیها روی پایگاه فضایی و مراحل پرتاب ماهواره وتغییراتی روی موتور و سیستم کنترل انجام شده بود که این تغییرات، در پرتاب پاسخ مثبت داد.

سخنگوی گروه  فضائی وزارت دفاع درباره وضعیت قرار گیری ماهواره در مدار گفت: متاسفانه در لحظات نهایی، سرعتی که نیاز ماهواره بود حاصل نشد و انشاءالله با بهینه سازی های جدیدی که انجام میشود در پرتاب های آتی این بخش از مأموریت نیز کامل خواهد شد.

وی افزود: این مرحله تحقیقاتی آورده های زیادی برای دانشمندان ما دارد و در آینده نزدیک انشاءالله با تحلیل داده های به دست آمده، گام‌های بعدی را با قوت برخواهیم داشت.

حسینی درباره ماهیت تحقیقاتی بودن این پرتاب بیان داشت: همانطور که قبلا اعلام شده بود این پرتاب  ماهیتی کاملا تحقیقاتی دارد و انتظار ما هم مطابق اهدافی که طرح ریزی شده بود محقق شده است و در این فضای تحقیقاتی به دنبال داده برداری و اصلاح فرایند طراحی  هستیم که این امر با موفقیت انجام شده و امیدواریم در ماموریت‌های آینده  بتوانیم به تعداد و تکرار مورد نیاز ماهواره را نیز در مدار صحیح قرار دهیم.

وی درباره سیگنال دهی ماهواره در مدار  گفت: ماهواره بخشی از مسیر را برای رسیدن در مدار طی نمود و در واقع به ارتفاع مورد نظر رسید اما ماهواره در دقایق پایانی به سرعت مورد نظر نرسید  اما ایستگاههای زمینی توانستند از ماهواره سیگنال دریافت نمایند.

  • منبع خبر : روابط عمومی وزارت دفاع‌،