آرمان تبریز-احمد بایبوردی ؛روشن است که هر کاندیدا با تبلیغات خود، قصد دارد تا به ما بقبولاند که (او) فرد شایسته برای ورود به پارلمان است؛ اما درلا به لای این حجم عظیم تبلیغات، این ماییم که باید مقهور نشویم و کسی را که شایسته نمایندگی ما در مجلس نماینده گان است، انتخاب کنیم .ادعای از طبقه متوسط، ساده زیست بودن یا مستقل از احزاب عدم وابستگی به کشورها و یا گروههـای ذی نفوذ: اگر کاندیدایی با تبلیغات (بسیار پرهزینه)، خود را این گونه معرفی کند، دروغ محض است.در انتخابات، کاندیداهای متعدد با شهرت و تواناییهای تبلیغاتی مختلف به رقابت با یکدیگر میپردازند و سعی میکنند تا با جلب توجه مردم ، آرای آنان را به نامـ خود کنند. طرحهـای گرافیکی رنگارنگ، شعارهای گوناگون و جذاب، توزیع بروشورهای حاوی زندگی و سوابق کاندیداها و وعدههـای انتخاباتی، پخش هدایای تبلیغاتی و اخیراً تبلیغات تصویری در رسانههـای مداربسته بخش خصوصی و سایتهـا از مهمترین روشهـای تبلیغات کاندیداهاست.روشن است که هر کاندیدا با تبلیغات خود، قصد دارد تا به ما بقبولاند که (او) فرد شایسته برای ورود به پارلمان است؛ اما در لـا به لـای این حجمـ عظیمـ تبلیغات، این ماییمـ که باید مقهور نشویم و کسی را که شایسته نمایندگی ما در مجلس نماینده گان است، انتخاب کنیمـ.ادعای از طبقه متوسط، ساده زیست بودن یا مستقل از احزاب عدم وابستگی به کشورها و یا گروههـای ذی نفوذ: اگر کاندیدایی با تبلیغات (بسیار پرهزینه)، خود را این گونه معرفی کند، دروغ محض است.
۱-ایمان:
ایمان به خدا باعث می شود در مسیر اجرای دستورات الهی گام برداشته و برای پیادهسازی اسلام ناب محمدی (ص) در جامعه تلاش شود. به طوری که در سوره سجده آیه ۱۸ می فرماید : “أَفَمَنْ کَانَ مُؤْمِنًا کَمَنْ کَانَ فَاسِقًا ۚ لَا یَسْتَوُونَ”« آیا شخص مؤمن و شخص فاسق با هم برابرند » انسان با گفتن ذکر اشهد ان لا الله الا لله ، اشهد ان محمد رسول الله مسلمان می شود که در مذهب تشیع اشهد ان علی ولی الله با نگاه عمیق به بحث ولایت و غدیر تکمیل کننده این شهادتین است امّا آیا شرایط و خصوصیات مسلمان واقعی نیز تنها همین شهادتین است. اگر کسی شهادتین را به زبان جاری کرد و سپس دنباله روی شیطان شد، آن فرد یک مسلمان به شمار میرود؟ قرآن در این باره منافق و مسلمان تفاوت قائل شده و حتی مسلمانان را نیز به دستههای مختلفی تقسیم میکند و برای هر کدام شرایط و ویژگیهایی برمیشمرد. درسوره مبارکه واقعه، عدهای از مسلمانان را اصحاب یمین معرفی میکند و عدهای را السابقون، و برای هر کدام از این دو طیف نعمات و پاداشهای مختلف اخروی برمیشمرد. پس باید بدانیم که مسلمان بودن به عمل است و فرد مؤمن و مسلمان باید در رفتار خود مسلمان بودنش را به اثبات برساند.
۲-تقوی
تقوی یعنی در هر مکان و زمانی خدا را ناظر اعمال خود دانستن ، چنین کسی از جایگاه خود برای منافع و مطامع شخصی ، حزبی ، سببی و نسبی سوء استفاده نمی کند ، مقام و مسئولیت را به عنوان آزمایشی می بیند برای خدمت خالصانه به خلق خدای ، بطوری که قرآن در سوره حجرات آیه ۱۳ می فرماید : « … إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ… » …همانا که کریمترین و بزرگوارترین شما نزد خداوند با تقویترین شماست… .
خداوند متعال در سوره طلاق آیه ۲و۳ نیز در خصوص تقوی می فرمایند: « و من یتق الله یجعل له مخرجاً، و یرزقه من حیث لا یحتسب، و من یتوکل علی الله فهو حسبه، إن الله بالغ أمره قد جعل الله لکل شیء قدراً» و هرکسی از خداوند پروا کند (تقوی) برای او راه خروجی ( از مشکلات ) قرار میدهد و او را از راهی که گمان نمی برد روزی می دهد.
شاید بارها مشاهده کرده باشید که فردی رفتار ظاهری و دلفریبی داشته ولی رفتار باطنی هویدا شده از آن فرد خلاف رفتار ظاهریش و ناپسندانه و منافقانه بوده است. در تاریخ مصادیق فراوانی میتوان یافت که اینگونه بودهاند و عاقبت به خیر نشدهاند. یک نماینده سالم و مطیع اسلام باید رفتار ظاهریش علاوه بر اینکه مطابق بر اسلام است و در جهت رفع کاستیها و مشکلات مردم و طبقات محروم و مستضعف قدم برمیدارد؛ در باطن نیز همینگونه باشد. نه اینکه در باطن طرفداری از یک اندیشه غیراسلامی، حزب و جناح ضد انقلابی و … بکند ولی در ظاهر لباس اسلام و مریدی بر تن کرده و موجب فریب عامه گردد.
۳-پایبندی به قول و قرار
قرآن در سوره صف آیه ۲ می فرمایند: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ » ای کسانی که ایمان آوردهاید، چرا چیزی به زبان می گویید که در مقام عمل خلاف آن می کنید.
اگر شخصی ایمان و تقوی داشته باشد، امّا به گفته های خود عمل نکند، آیا این شخص می تواند مسلمان مؤمن باشد؟ خیر. بلکه این از نشانههای فرد منافق است. آیا احکام قرآن و شدّت و حدّت عذاب منافقین در قرآن را خوانده ایم؟
۴-ولایتپذیری:
خداوند متعال در سوره حجرات آیه ۱ می فرمایند: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ» ای کسانی که ایمان آوردهاید از خدا و رسول خدا (ص) پیشی نگیرید ، همچنین در سوره نساء آیه ۵۹ می فرماید: : « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلِیالأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَ الرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِیلًا » ای کسانی که ایمان آوردهاید از خداوند و رسول او و اولی الأمر منتخب رسول (ص) اطاعت کنید و چون در چیزی کارتان به گفتگو و نزاع کشید به حکم خدا و رسول خدا (ص) باز گردید، اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید …
در روزگار کنونی که صف ظالمین و مستکبران عالم با طرفداران مظلومین و مستضعفین کاملاً مشخص شده و هر کسی اگر بدون غرضورزی و منصفانه مسائل و موضوعات روز را رصد کند پی به این جبههبندی میشود. لذا اگر نمایندگام ملت قرار است در جبهه حق و برای تعالی اسلام ناب محمدی(ص) تلاش کنند، نباید با تکیه بر اصول اسلامی که مهمترین پایه آن ولایتمداری است، عمل نمایند؟ اگر قرار باشد هر نمایندهای بعد از انتخاب خود با تصمیم شخصی و نظر خودخواهانه اعمال سیاست نماید، آیا چنین وضعیتی رفتار منافقانه و بازی در زمین دشمن نخواهد بود؟
۵-دشمن ستیزی:
خداوند متعال در سوره فتح آیه ۲۹ می فرماید:”مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ….” محمد(ص) پیامبر خداست؛ و کسانى که همراه اویند، در برابر صاحبان جبهه کفر، سختگیر و میان خود مهربانند…”
محمد(ص) دشمنستیز بود، جانشین آن بزرگوار علی(ع) شهرت عام در دشمنستیزی داشت، جانشینان و امامان بعدی نیز بر اثر ایستادگی در این مسیر به شهادت رسیدند. علما و صلحای تابع این ائمه بزرگوار نیز در طول تاریخ رشادتها و پایمردیها کردند تا این خط استوار باقی بماند. خمینی روح خدا نیز با تأسی به پیامبر و امامانش در برابر مستکبری شرق و غرب عالم ایستاد و توانست حکومت علوی را در این سرزمین برقرار کند و در زمان حال سید علی پرچمدار مبارزه با استکبار جهانی در میان ملتها شناخته میشود. نماینده چنین نظامی که کارنامه غنیای از حیث مجاهدتها، رشادتها و شهادتها دارد بیانصافی و حقکشی است که پشت به پشت دشمن بیرحم داده و داشتههای فرهنگی، معنوی و حیثیتی کشور را به تاراج بگذارد. نماینده این ملت سلحشور و عزتمند باید فردی باید از جنس همین ملت، ایستاده و دندان فشرده در برابر دشمن برای گرفتن حق خود و بریدن طمع جهانخواران از این سرزمین.
۶-رسیدگی به حال محرومین و مستضعفین:
خداوند متعال در سوره انسان آیه ۸ یکی از ویژگیهای امیرالمؤمنین، جانشین، وصی و برادر حضرت رسول را بیان میکند و می فرماید : « وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا» از روی محبت به مسکین ، یتیم و اسیر طعام میدهند
خداوند متعال در این آیه شریفه ویژگی کمک به محرومین را جزو شعائر دین مبین اسلام معرفی میکند. خطاب این آیه شریفه همه مسلمانان بویژه مسئولین و حاکمان میباشند. مسئولین جامعه اسلامی برای پیاده کردن دستورات اسلام باید به چنین شیوه تربیتی پایبند باشند. افراد اصلح و پیرو مولای متقیان حضرت علی (ع) باید نگاه ویژه به محرومین و برطرف کردن نیازمندیهای آنها داشته باشند، محرومیت زدایی در دین اسلام توسط تمام ائمه و صلحا توصیه شده است. حضرت امام خمینی(ره) در طول عمر شریفشان همواره به توجه به پابرهنگان و ضعفا و مستضعفین جامعه تأکید داشتند و خلف صالح ایشان حضرت امام خامنهای(حفظهالله) نیز بارها در بیاناتشان مسئولین را از بیتوجهی به این مقوله و زراندوزی و ثروتاندوزی برحذر داشته اند.
آیا منتخب ما هم یاور مظلوم و محروم است؟ این همه هزینه هایی که توسط برخی کاندیداها انجام می شود چه کسی، از کجا و با چه هدفی آنها را تامین میکند ؟ آیا این هزینه ها، آن کاندید را وامدار مراکز قدرت نخواهد کرد؟
۷-شجاعت:این صفت یکی از صفات پسندیده انسانی است و همه انبیاء و اولیاء بالاخص خاتم الانبیاء(ص) و امامان معصوم (ع) دارای این صفت هستند. شجاعت یعنی ایستادگی در برابر کلیه موانع راه اعم از ایستادگی در برابر دشمنان، زراندوزان و مفسدان اقتصادی، مدیران فاسد، ایستادگی در برابر موانع پیشروی کاری، راهاندازی و توسعه پروژههای با ریسکهای بالا و مورد نیاز کشور و …. همه این ویژگیها در صفت شجاعت یافت میشود. صفتی که دارنده آن میتواند رسالت بزرگ الهی را که همان نشر و تبلیغ اسلام حقیقی در دل انسانهاست با عمل و تلاش مجاهدانه و مجدانهاش به انجام رساند.
از این رو خداوند متعال در سوره احزاب آیه ۳۹ می فرماید : « الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَ کَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا»
« این سنت خداست در حق آنانکه تبلیغ رسالت خدا به خلق کنند و از خدا می ترسند و از هیچکس جز خدا نمی ترسند و خدا برای حساب و مراقبت کار خلق به تنهایی کفایت می کند »با عنایت به اینکه رسالت نظام مقدس ج.ا.ا صدور انقلاب اسلامی به تمام دنیاست. نماینده مردم در این نظام نیز یعنی مبلّغ دین خدا که در این راه نباید ذرهای ترس و واهمه از غیر خدا داشته باشد. چرا که آنکه خدا دارد همه چیز دارد و آنکه خدا ندارد هیچ ندارد.باید توجه داشت قرآن کریم در سوره نساء آیه ۵۸ می فرماید : « إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا…» همانا خدا به ما امر می کند که امانت را البته به صاحبانش باز دهید…
کسی که می خواهد وارد بالاترین نهاد مدنی و مردمی نظام مقدس جمهوری اسلامی یعنی مجلس شورای اسلامی بشود که در رأس همه امور مهمه کشور و عصاره ی فضائل یک ملت است، باید صلاحیت و شایستگی دو جانبه یعنی هم در بعد تعهد شامل التنزام های عملی و فکری ولایی و قانونی و غیره و هم در بعد تخصص دارای شاخص های لازم از جمله سابقه تحصیلات تخصصی و رشد همه جانبه نردبانی و پلکانی داشته و تجربه های مدیریتی لازم را در پیشینه ی خود ذخیره کرده باشد و نمایندگی جای کسب تجربه و مهارت آموزی نیست، بلکه قطع یقین اینجا فینال همه مهارت های مقدماتی و محل ابراز مهارت های نهایی آن هم با مدل بین المللی است!
فلذا قبل از آنکه شورای محترم نگهبان در فرایند نظارت استصوابی و در دو فیلتر تعیین صلاحیت به غربال ناصالحان بپردازد و یا اینکه مردم ما با انتخاب اصلح، عملاً پشتکرد ضایع کننده ای را متوجه افراد کوتوله نمایند، بسیار شایسته است تا کسانی که طبق معیارهای فوق و دهها معیار سنجشی دیگر، شایستگی حضور در رقابت های انتخاباتی و ورود احتمالی به مجلس شورای اسلامی را ندارند، خیلی زودتر از آنکه دیر شود، از گردونه رقابت ها کنار بکشند و مردم را بیش از این به زحمت نیاندازند!
مجلس شورای اسلامی جای افراد اصلح است و در آن دو مؤلفه تخصص و تعهد که ترجمان توانایی و شایستگی است، همواره باید ملحوظ باشد و نباید کسانی به مجلس راه پیدا کنند که هیئت رئیسه برای تعیین کمیسیون تخصصی آنها، از بس که به درد هیچ کمیسیونی نمی خورند، نهایتاً متوسل به قرعه کشی شود تا در عمل اعلام شود که چنین نماینده ای، تحمیلی است و فقط باید چهار سال تحمل شود!مرحوم طالقانی شرایط و خصوصیات یک نماینده شایسته را از سه بعد مطرح میسازد: اول بعد علمی تخصصی، دوم سلامت نفس و پاکدستی و سوم غیرت دینی و حمیت ملی.معظمله در خصوص معیار و ضابطه علمی مینویسد: «وکیل باید در فن سیاست مجتهد و به حقوق بینالملل و جریان سیاست کاملا بصیر باشد». طبیعی است نمایندهای که از ظرافتها و پیچیدگیهای عالم سیاست آگاهی کافی نداشته باشد، نمیتواند در قبال ترفندهای کهنهکاران سیاست جهانی، از منافع مردمی که او را به نمایندگی از طرف خود بر کرسی وکالت نشاندهاند به نحو شایسته و بایسته دفاع کند. بنابراین بصیرت سیاسی شرط لازم احراز نمایندگی است.مرحوم طالقانی ویژگی دوم را اینگونه بیان میکند: «آلوده به اغراض مالی و طمعورزی و جاهطلبی نباشد تا وکالت را وسیله جمع ثروت و اعمال نفوذ قرار دهد. اگر نمایندگان آلوده به این اغراض پست باشند، استبداد فردی تبدیل به استبداد جمعی میشود و این خطرناکتر است. علاوه بر این، باید شجاع و باگذشت باشد». مصداق بارز این ویژگی، آیتالله سیدحسن مدرس، آن مبارز نستوه و شهید راه حق و آزادی است؛ همو که با اندامی نحیف و قلبی سرشار از عشق به مردم، یک تنه در برابر مستبدان و غارتگران ایستاد و فریاد عدالتطلبی و آزادیخواهیاش لرزه بر پیکر نظام جور رضاخانی افکند و چنین بود که نام مدرس برای همیشه با عزت و آزادگی قرین شد. نماینده اصلح کسی است که مدرس بزرگ، مقتدای او در راه عظمت و اعتلای دین و میهن باشد.ویژگی سومی که مرحوم طالقانی برای نماینده مجلس نام میبرد، از این قرار است: «نسبت به دین و استقلال کشور اسلامی و نوع مسلمانان غیور باشد و حیثیات عمومی را بیش از حیثیات شخصی محترم شمارد.»
افراد وابسته به منابع قدرت و ثروت پس از ورود به مجلس به دنبال تامین منافع شخصی و جناحی هستند. مردم باید با هوشیاری و مراقبت لازم از ورود افرادی وامدار گروه و اشخاص خاصی هستند جلوگیری کرده زیرا چنین افرادی در صورت ورود به مجلس مدافع منافع ملت نخواهند داشت.نامزدی که برای ورود به مجلس وارد صحنه انتخابات شده است باید متخصص بوده و به وظایف نمایندگی در مجلس اشراف کامل داشته باشد.نماینده متخصص به مسائل اشراف کامل داشته و در صورت شناسایی هر نوع مشکلی به سرعت و بر اساس اصول کارشناسی برای رفع آن چاره جویی خواهد کرد.نامزد اصلح نباید در بیان مسائل و مشکلات مردم ترس و واهمهای داشته و در احقاق حقوق ملت کوتاهی کند.حضور وکیلالدولهها، افراد ناتوان، غیرمتخصص، ناآگاه به وظایف نمایندگی و ترسو را عامل ناکارآمدی مجلس می باشند.در مقطع حساس کنونی، نمایندگانی باید به مجلس ورود پیدا کنند که اطلاعات کافی از شرایط بینالملل و وضعیت ایران در نظام بینالملل داشته، تا بتوانند با بکارگیری دیپلماسی موثر و کارآمد زمینه غلبه بر توطئههای دشمنان را فراهم کنند.جناب آقای دکتر مختاری عضو محترم هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز این ویژگی ها را به خوبی احصا نموده اندکه قابل تامل وتوجه هستند.
۱- عدالت را نه در توزیع همه جانبه و متوازن فقر، بلکه در توزیع متناسب ثروت بداند.
۲- تفاوت اختیارات رئیس جمهور، وزیر و نماینده مجلس را بداند و وعده ای خارج از حوزه مسولیت خود ندهد.
۳- حداقل تجربه یک دورهدو ساله مدیرکلی یا معاون مدیرکلی را داشته باشد.
۴- تعریفی جامع و دقیق از منافع ملی داشته باشد.
۵- تمام آمال و آرزویش عضویت در کمیسیون انرژی مجلس نباشد.
۶- پس از نمایندگی خواستار انتقال از وزارتخانهفعلی خود به وزارتخانه دیگری نباشد.
۷- حداقل یک تجربه در طراحی، انجام یا تکمیل یک طرح عمرانی داشته باشد.
۸- حداقل پنج بار به سازمان مدیریت و برنامه ریزی مراجعه کرده باشد.
۹- حداقل پنج بار به مجلس شورای اسلامی مراجعه کرده باشد.
۱۰- حداقل نام سه وزیر از وزرای قبلی هر وزراتخانه را بداند.
۱۱- محورها اصلی هر یک از برنامه های توسعه قبلی کشور را بداند.
۱۲- مهم ترین توفیقات و و عدم توفیق های برنامه های توسعه را بتواند بیان و وعلل و عوامل آنرا تحلیل کند.
۱۳- به اقدامات سلبی،در امور فرهنگی معتقد نباشد و اینگونه اقدامات را آخرین مرحله در برخورد با پدیده های فرهنگی بداند.
۱۴- با پدیده جهانی شدن و آثار و عواقب آن آشنا باشد و بتواند برای حفظ هویت ملی و دینی و همچنین افزایش اثرگذاری فرهنگی مان در دنیای جدید ارایه طرح و برنامه کند.
۱۵- لایه اول دوستان، مشاوران و همراهانش از صنف محترم پیمانکاران نباشد.
۱۶- اشتغال زایی را در توسعه کمی بخش صنعت و کشاورزی نداند.
۱۷- تفاوت های عصر کشاورزی، عصر صنعتی، عصر اطلاعات و عصر دانایی را بداند.
۱۸- اعتقاد داشته باشد که با ابزار و افکار دوران کشاورزی و صنعتی نمی توان در عصر دانایی موفق بود.
۱۹- کشاورزی را محور استقلال نداند.
۲۰- مدارک تحصیلی اش جعلی نباشد.
۲۱- حداقل ۵ نفر از معلماندوران تحصیلشحاضر شوند برایش سخنرانی کنند.
۲۲- حداقل ۵ نفر از استادان دوران تحصیلش حاضر باشند توانایی اش را برای نمایندگی مجلس تایید کنند.
۲۳- پایان نامه اش را خودش نوشته باشد.
۲۴- آخرین مدرک تحصیلی اش را همزمان بااشتغال به کاردولتی دریافت نکرده باشد.
۲۵- در دوره نمایندگی قصد ادامه تحصیل نداشته باشد.
۲۶- هرماه یک کتاب بخواند.
۲۷- آشنایی مقدماتی با اصول علمی و معاهده های بین المللی داشته باشد.
۲۸- آشنایی مقدماتی با یک زبان خارجی داشته باشد.
۲۹- حداقل ۱۰ حکایت از گلستان سعدی را بتواند شفاعا نقل کند.
۳۰- فرق کارآفرینی و اشتغال زایی را بداند.
۳۱- توسعه دانش بنیان را مقدم بر توسعه پیمانکار بنیان بداند.
۳۲- تجربه کار در بخش خصوصی یا با بخش خصوصی را داشته باشد.
۳۳- نام ده بازیگر، ده فیلم سینمایی، ده نویسنده، ده کارآفرین و ده دانشمند برتر ایرانی را بداند.
۳۴- تعداد هنرمندان، معلمان و اساتید همراهش از تعداد پیمانکاران همراهش بیشتر باشد.
۳۵- در ایام پیش از انتخابات با حضور مکرر در مجالس عزاداری به شعور مردم توهین ننماید.
۳۶- منبع تامین و ریز هزینه های ستاد انتخاباتی اش را شفاف به مردم اعلام کند.
۳۷- هزینه های انتخابات را از راه حلال تأمین کرده باشد.
۳۸- در هر زمینه ای سخنرانی و اظهار نظر نکند.
۳۹- امام جماعت مسجد محله کاندیدا، عدالت ایشان را تایید کند.
۴۰- اگر هیچکدام از شرایط فوق را نداشت حداقل به خدا معتقد باشد و خدا را ناظر بر اعمال خود بداند.
کاندیدای اصلح باید شجاع باشد، نه عافیتطلب، فردی که به مجلس میرود امانتدار خواستههای دهها هزار شهروندی است که به او رای دادهاند، پس عافیتطلبی در قاموس نمایندگی مجلس جایگاهی ندارد، نماینده اصلح باید مقبولیت لازم را برای دفاع از خواستههای موکلانش داشته باشد و بیمحابا حق آنان را مطالبه کند، البته نباید شجاعت سیاسی را با نمایشهای برخی نمایندگان که برای رفتن به سرخط خبرها اجرا میکنند و حریف میطلبند، یکی دانست.یکی از نکات مدنظر انتخاب کنندگان بحث تخصص کاندیدها و توانایی علمی و عملی آنها در نوع مسئولیتی است که در صورت انتخاب شدن، قرار است برعهده گیرند. لذا شهروندان می بایست به این مهم بسیار توجه نموده و کاندیدهایی روانه مجلس کنند که تخصص لازم را در خصوص وظایف نمایندگی به طور کامل دارا باشند.از دیگر ویژگیهای کاندیدای شایسته، نسبت شعارها و وعدههایش با واقعیت است، عده ای از کاندیداها نه از سر عدم صداقت، بلکه از روی میل بیش از حد به پیشرفت و کمتجربگی، وعدههایی میدهند که نه خودشان، بلکه هفت نسل بعد از خودشان هم توان و امکان اجرای آن را ندارند، تکیه بر این وعدهها از یک طرف منجر به نا امیدی جامعه میشود و از طرف دیگر اعتماد عمومی نسبت به صداقت نمایندگان را خدشهدار میکند، واقعبینی کاندید ها و هم صاحبان رای، نتیجه مثبتی در انتخاب نماینده شایسته به همراه خواهد داشت. امام علی(ع) در نامه ۴۵ نهج البلا غه خطاب به والی خود عثمان ابن حنیف که ظاهرا به فرمایش حضرت خطا کرده و دعوت مهمانی اشراف را قبول کرده و موجبات ناراحتی توده مردم را فراهم کرده می فرماید«ای عثمان ابن حنیف شنیده ام که تو را به مهمانی خاصی دعوت کرده اند و تو شتابان رفته ای و خورش های رنگارنگ خورده ایآیا در آن لحظه نمی دانستی که تحت حکومت تو مردمی هستند که حتی یکبار سیری را به یاد ندارند… ای عثمان ابن حنیف هرکس را مولا یی است و من مولا ی تو هستم. من در حالی که می توانستم عسل مصفا بخورم به دو قرص نان جو اکتفا کرده ام. تو نمی توانی مثل من باشی اما حداقل حدود حکومت علی را رعایت کن. نمایندگان بایستی زندگی ساده و مردمی داشته باشند همانند حضرت امام و مقام معظم رهبری. تا درد مردم را بفهمند و فشار سنگین تورم را که شانه های آنان را خرد کرده احساس کنند و آن وقت می توانند وظیفه خود را انجام دهند.جای تعجب است که خودمان را شیعه می دانیم ولی در تصاحب پست ومنصب نمایندگی وغیر از شیوه خلفای اول ودوم استفاده میکنیم واین تناقض سیاسی ومذهبی است.الان در شهر واستان خودمان شاهد هستیم یکی پیمانکار سالن همایش های بین المللی می شود یکی در فکر ترانزیت خودرو وکالا به کشورهای همسایه است.یکی در کار واردات دارو هست .یکی لیسانس وارد مجلس می شود ودکتری خارج می شود!از برخی از عزیزان سوال کنید یک صفحه از اقدامات عملی تان را برای شهر واستان بنوسید ناتوان خواهند بود.نمی دانم چه لذت وجاذبه ای در صندلی های سبز وجود دارد که نمی توانیم ازش دل بکنیم؟!نماینده که مثل طبقه متوسط جامعه زندگی نکند نخواهد توانست درد اکثریت افراد جامعه را متوجه شود.در آینده بیشتر خواهیم نوشت.ان شاالله
احمد بایبوردی
منابع:
۱-https://hormozonline.ir/?p=14046
۲-http://rasanews.ir/000Wiz
۳-http://shooshan.ir/fa/news/25052/%DA%86%D9%87%D9%84-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3