آرمان تبریز- ابوالفضل وصالی :اعلام احتمال قوی پرشدن آب در زیر سطح اتوبان پاسداران تبریز از سوی فریدون بابایی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر موجی از اضطراب و  نگرانی ایجاد کرده است و رانندگان با هول و هراس خالی شدن ناگهانی زیر پا بالاجبار  در این مسیر تردد می کنند !

آرمان تبریز- ابوالفضل وصالی :اعلام احتمال قوی پرشدن آب در زیر سطح اتوبان پاسداران تبریز از سوی فریدون بابایی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر موجی از اضطراب و  نگرانی ایجاد کرده است و رانندگان با هول و هراس خالی شدن ناگهانی زیر پا بالاجبار  در این مسیر تردد می کنند !

با توجه به اینکه راوی این مطلب  نماینده ی مردم کلان شهر تبریز در نهاد شورا و دارای تخصص عمرانی  می باشد ، باید خطر ریزش و نشست ناگهانی این اتوبان که جان شهروندان را به جهت تردد روزانه  در ظرفیت هزاران خودرو سبک و سنگین  به شدت تهدید می کند ، به مثابه  خطر بالقوه جدی گرفت !

نظر بر این که وضعیت این اتوبان از همان سال های اول بهره برداری شرایط نا مناسبی داشته است و علیرغم زیر سازی عمیق چندی پیش شهرداری همچنان نشست تدریجی  در بخش های مختلف حتی مرمت شده ی  آن  در حال وقوع است ، باید تدبیری مسوولانه در قبال خطرات ناشی از آن اندیشیده شود و گرنه بعد از وقوع حادثه  و بروز فاجعه پشیمانی سودی نخواهد  داشت !

این اتوبان در حالی توسط  موسسه ی خاتم الانبیاء در سال  ۸۰ افتتاح شد که علیرغم خارج ساختن مناطق عمدتا ً محروم و مستضعف نشین حاشیه ی شمالی از بن بست و  ایفای نقش کلیدی در هدایت ترافیکی شهر ، به لحاظ  عدم  ساز و کارهای مناسب  مهندسی درزیر ساخت مسیر از باب قرار گرفتن در روی گسل زلزله و  جلوگیری از رانش ، همواره با وضعیت نامطلوبی مواجه بوده است که با وجود هزینه های کلان  هر چند وقت برای مرمت آن همچنان دارای شرایط به غایت اسفناک است !

اگرچه برخی از کارشناسان وضعیت بی ثبات مسیر اتوبان و فرو نشست های قسمت های آن را ناشی از رانش کوه و زمین در این مناطق عنوان می کنند اما سوالی که در این ارتباط  ایجاد می شود این است که اگر این مناطق دارای رانش زمین است چرا  علاوه بر محدثات چند شهرک نسبتاً بزرگ با تراکم ساختمانی زیاد در امتداد آن دچار رانش نشده اند بلکه حتی  ساخت و سازهای غیر مجاز مجاورت آن نیز که از عمر احداث آن ها در مواردی بیش از دو دهه می گذرد به این عارضه مبتلاءنگردیده اند ؟!

به هرحال اعلام نظریه ی جدید آب گرفتگی سطوح زیرین این اتوبان از سوی رئیس کمیسیون شورای شهر که لابد مستند به تحقیقات مهندسی و کارشناسی می باشد ، ایجاب می کند قبل از بروز هر حادثه ای ( با فرض وقوع آن ) بطور اساسی برای رفع مشکل  و پیشگیری از بروز فجایع انسانی محتمل البته با استمداد از ظرفیت های علمی و فن آوری شرکت های مهندسی بزرگ ولو خارجی  به منظور رفع ریشه ای مشکل مبادرت شود !

در بادی نظر  چنین می آید که اگر احتمال پرشدن آب در لایه های زیرین سطح اتوبان عامل نشست مداوم می شود  ، در قدم اول حفر چاههایی در فواصلی از  مسیر برای پمپاژ  و تخلیه ی آب و انتقال آن برای تامین آبیاری فضای سبز می تواند مورد توجه  کارشناسی قرار بگیرد  ، معذالک موقعیت نا پایدار این اتوبان آن هم در مجاورت مناطق پرجمعیت حاشیه ی شمالی احداث شده بر روی گسل زلزله خود به یکی از معضلات و بلای مضاعف  مبدل خواهد شد !

فراموش نشود طبق آماری که در دانشنامه ی ویکی پدیا هم قید شده است تاکنون بیش از صد نفر  در اثر حوادث رانندگی ناشی از وضعیت غیر استاندارد اتوبان پاسداران تبریز جان خود را ازدست داده اند که تعداد آن گاهاً از تلفات زلزله های بالای ۶ ریشتری در برخی نقاط جهان بیشتر است !