آرمان تبریز-این نماینده مردم در مجلس دهم، بابیان‌اینکه مسئولان حوزه شهری استاندارد ثابتی را در ارتفاع و عرض برای سرعت‌گیرها تعریف نکرده‌ و برای ایجاد آنها سلیقه‌ای عمل می‌کنند تاکیدکرد که وزارت راه‌وشهرسازی باید آئین‌نامه خاصی را برای این بخش تدوین کند.

آرمان تبریز-این نماینده مردم در مجلس دهم، بابیان‌اینکه مسئولان حوزه شهری استاندارد ثابتی را در ارتفاع و عرض برای سرعت‌گیرها تعریف نکرده‌ و برای ایجاد آنها سلیقه‌ای عمل می‌کنند تاکیدکرد که وزارت راه‌وشهرسازی باید آئین‌نامه خاصی را برای این بخش تدوین کند.
به گزارش خبرنگار ما در تبریز،محمد محمودی شاه نشین در مورد اظهارنظرهایی مبنی بر اینکه بی‌توجهی به استانداردسازی سرعت‌گیرها در معابر شهری باعث بروز حوادث ترافیکی شده است، گفت: ما در شهرداری‌ها استاندارد ثابتی را در ارتفاع و عرض برای سرعت‌گیرها تعریف نکرده‌ایم، هر چند توصیه‌هایی مبنی بر تنظیم این سرعت گیرها بر اساس عرض خیابان، عبور و مرور و محل وقوع وجود دارد.

سرعت‌گیرها باید قابل رویت باشند

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه هم شهرداری‌ها و هم دهیاری‌ها و هم وزارت راه و شهرسازی در مورد تنظیم سرعت‌گیرها بعضا هم در ارتفاع و هم در عرض و هم نحوه تامین روشنایی سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما در دستورالعمل‌های گذشته شهرسازی‌ها داریم که دست‌اندازها باید از فاصله حداقل ۱۵۰ متری برای افرادی که از آن مسیر تردد می‌کنند، قابل رویت باشند و حتما با نمایش نور یا شطرنجی کردن با شب نما یا رنگ مشخص شوند، ضمن اینکه باید قبل از محل ایجاد سرعت‌گیرها تابلویی که عبارت به سرعت‌گیر نزدیک می‌شوید یا محدودیت سرعت نصب شده باشد.

سرعت‌گیرها نباید در هر مکانی ایجاد شوند

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: سرعت‌گیرها نباید در هر مکانی ایجاد شوند، بلکه باید نزدیک برخی مراکزی که تردد بیشتر افراد وجود دارد از جمله مدارس ساخته شوند، ضمن اینکه بعد از به‌روزرسانی استانداردهای بین‌المللی توصیه شده است در مکان‌هایی که امکان احداث پل عابرپیاده وجود ندارد سرعت‌گیرهایی با عرض ۲ متر که رویشان با شب‌نما یا رنگ شطرنجی شده است، به عنوان محل عبور عابرپیاده استفاده شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: هم‌اکنون لازم است وزارت راه و شهرسازی آئین‌نامه خاصی را تدوین کند و متناسب با عرض خیابان‌‍‌ها و سرعت تردد در آنها شرایط ایجاد سرعت‌گیرهایی را مشخص کند که بر اساس آن سرعت‌گیرها طراحی شده و با چراغ‌های برجسته قابل رویت شوند تا آسیب شدید به لاستیک یا سایر بخش‌های خودروها وارد نشود و این آئین‌نامه‌ها را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کند تا اجرای آن را در دستورکار خود قرار دهند.

  • منبع خبر : خانه ملت